zaterdag 1 mei 2010

te vertellen - 1

Lieve mensen,

ik wil jullie wat vertellen, sommigen weten t al.
Er is kanker geconstateerd in mijn lijf.
Na een ogenschijnlijk onschuldig echo-onderzoekje blijkt het bultje in mijn lies geen vetbultje, maar kanker in de lymfeklier.
Deze afgelopen week ben in binnenstebuiten gekeerd:
Bioptie van bultje is bevestiging van kanker, die waarschijnlijk een slijmvliesproducerend orgaan als basis heeft.
Daarop is verder gezocht via 2 ct scans en gastroskopie van de maag.
Longen, maag, lever, nieren etc zijn gezond.
Echter er zijn op verschillende plaatsen in de romp lymfeknobbeltjes geconstateerd, die kunnen niet weggesneden worden omdat ze te verspreid zijn.
Ontbreekt nog onderzoek dikke darm en pet-scan, waaraan snelgroeiseltjes kunnen worden afgelezen, dat gebeurt komende 2 weken.
Rond 12 mei is de nieuwe afspraak met de oncoloog.
Conclusie tot nu toe is in elk geval chemo, gebaseerd op darmkanker, maar dat kan nog veranderen.

Tot zover dit bericht in telegramstijl. Je mag me altijd terug schrijven.
Ook als je dit verhaal liever niet volgt, of wanneer je denkt dat ik iemand vergeten heb of waarvan je weet dat iemand een ander mail-adres heeft bijv.

Op dit moment voel ik me absoluut niet ziek, is het eigenlijk een beetje maf dat zich in het lijf zulke rare dingen voordoen. Ik krijg veel ondersteuning van vrienden familie, en ook van beide rustige vriendelijke dames gyneacoloog en oncoloog in het st Vincentius ziekenhuis. Daar is ook een sociale dienst die helpt met alle paperassen over werk en ziekteverlof, over ziekteuitkering en een psycholoog en diƫtist.
Ik hoef voorlopig niet in het ziekenhuis te blijven langer dan dagopname, zoals voor de darmen. Ook de chemo gebeurt overdag in vinc en 's nachts thuis. Thuis wordt elke dag de afwas gedaan en eten gekookt.
Ik vertrek morgen niet voor 2 weken naar Frankrijk zoals voorzien, maar zal wel voor een paar daagjes naar de kust gaan of iets anders aangenaams.

Groetjes,
Beatrijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten