woensdag 21 juli 2010

lui - 9

Lieve luitjes,


lui, da's nu wel de moment. Met chemo is het lijf zo vreselijk hard aan het werk. Enerzijds om de chemicaliën te verwerken, anderzijds de lymfeklieren, die strijd leveren tegen aanvallers…De afgelopen 2 weken, na de eerste chemosessie van 3 dagen, is het vechten tegen vermoeidheid, zo ongelooflijk uitgeput, laf en lam, tegen kokhalzen, braken, darmpijn, niet voor te stellen. Van die 14 dagen was de chemo 11 dagen aan zet, de klieren de laatste 2, ertussen een dag neutraal. Dat was de enige dag dat ik me best goed voelde, iets zelf kon doen zoals een kast demonteren. de strijd van de lymfeklieren is soms erg beangstigend. Het speldenkussen in het vorige verhaal boom is van vergrootte klieren die tegen de huid drukken. De gedachte dat die aangetaste klieren kunnen groeiën en vermeerderen is beangstigend, dan kies ik voor chemo aan zet.
Die goeie dag tussendoor geeft ruimte om op adem te komen, te horen welke angsten er gieren, ... luisteren, interpreteren en verwerken moet nog komen ...

Voor de darmen was de eerste kuur misschien te vroeg. Veel pijn en problemen met kakken. Ofwel te plat, ofwel te lang niet, plus na elke 5 happen eten kramp van een te grote luchtwolk in de darmen, waar 5 min later een scheet uit komt, waar niet alleen ik spontaan van misselijk word, ook mensen in 't toilet op kafe, zo erg stinkt die. Zo wie zo ruikt het lijf ongelooflijk anders sinds chemo en de andere paracetamol- en imodium-pillen, het ruikt niet echt lekker.
Niet alleen pillen vd apotheek, ook wiet en hasj, in een pijpje of als een joint, niks was goed, niks van de medikatie hielp tegen slecht voelen. 


Gisteren belde de oncoloog me, eigenlijk om me te vertellen dat ik al op de chemo moest zijn, ik dacht vandaag. Even later, nadat lieve buurman mij hals over kop naar vincentius bracht, spraken de oncoloog en ik elkaar over al de ervaringen, ook over de softdrugs. Ze heeft het recept van de chemo aangepast, de zwaarste anti-misselijk voorgeschreven om het mottige gevoel wat te onderdrukken en niet meer af te vallen.
Want ondertussen weeg ik, sinds de darmoperatie, 8 kg minder, dus ik val gemiddeld 1 kg per week af, ... wees gerust, er zijn nog kleine vetrolletjes te bespeuren ...

Lui van 2 dagen en liters chemo direkt het bloed in, zo is het op dit moment, kan morgen anders zijn, morgen de derde dag van de 2e sessie chemo. Daarna, binnenkort een vervolg verhaal, een verhaaltje waarin ik mezelf, ook waarin lieve anderen mij helpen aan de haren terug op 'n warm droogje te komen...

Tot binnenkort,
liefs,
Beatrijs

1 opmerking:

  1. Lieve Beatrijs,
    Medicatie kan inderdaad vreemde dingen doen met je lichaam. Na mijn behandeling kreeg ik overal bloeduitstortingen. Mijn billen waren gewoon donkerpaars, ik kon soms amper zitten! Hou je taai!! Dikke kus uit Kreta, Anne
    P.S. het werk is een ramp! we zijn zeker vroeger terug

    BeantwoordenVerwijderen